A berlini fal a 80-as vek elejre rte el mszaki kiptettsgnek teljes llapott. A mszaki zr az NDK, illetve Kelet-Berlin irnybl Nyugat-Berlin fel haladva, az albbi szerkezetben plt ki:
- egyes szakaszokon, ttorkolatoknl (nem mindentt) a hatrterlet jrmvel val megkzeltst megnehezt, de bks kpet sugall, egymstl 1-1,5 mterre vagy rintkezve sorban lerakott, nagy mret, ngyzetes beton „virgldk”, helyenknt nem virggal, hanem fkkal beltetve
- a hatrterlet (Grenzgebiet) kezdett jelz, piros-fehr fests, derkmagassg, vzszintes korlt vagy hasonl fests oszlop, illetve ezek hinyban fgglegesen felfestett piros-fehr cskozs sv. Ennl nyugatabbra csak engedly birtokban lehetett menni.
- a mszaki zrat az NDK illetve Kelet-Berlin terlettl elzr, 2-3 mter magas, szrke-fehr fests betonfal (Hinterlandmauer). Ezt sok helyen a hatrterletbe sorolt pletek fala helyettestette, hogy a falrendszer minl kevsb legyen feltn
- 1-2 mter szlessg, szabadd tett sv, egyes helyeken (nem mindentt) nyomsvknt kialaktva
- elektromos jelzrendszerrel (szirna s fnyjelz) elltott, kb. 2,5 mter magas drtkerts
- egyes szakaszokon (nem mindentt): kutyafuttat sv, a kertssel prhuzamos, 2 mter magasan kifesztett vezetszlhoz csszprzzal kttt nmet juhszkutykkal (az ebek 20-50 mteres szakaszokat tudtak befutni)
- betonbl plt, kb. 10-15 mter magas, lrsekkel, megfigyel szobval, fnyszrval elltott rtornyok (1989-ben 302 db) sora, egyes pontokon lrsekkel elltott betonfedezkekkel kiegsztve
- az NDK hatrrsg jrreinek szmra kiptett aszfaltozott kzlekedt (Kolonnenweg)
- lmpaoszlopok sora, amelyek az egsz mszaki zrrendszert bevilgtottk, rajtuk zld, piros s fehr jelzsek mutattk, hogy az NDK hatrr jrrk nyugati irnyban meddig mehetnek el (ha engedly nlkl nyugat-berlini irnyba ennl tovbb haladtak, ellenk is letbe lpett a tzparancs szigorbb (felszlts nlkli) formja
- llandan frissre gereblyzett ellenrzsv (nyomsv), amely az esetleges szksek nyomt rgztette
- egyes szakaszokon (nem mindentt): gpjrmakadly (KFZ-Sperren), ami a keletrl nyugati irnyba felttelezett mozgs gpjrmvek ellen plt: kelet-nyugati keresztmetszetben lefel lejt, s szinte merleges, 1-2 mteres betonlapokban vgzd rok. A szervizutak keresztezsnl az rkot spanyollovasok (3 sszetmaszkod idomvasbl ll akadlyok) vagy betonelemek ptoltk
- helyi adottsgoktl fggen 3-10 mter szles, res, nhol fves terlet a nyomsv s a nyugati fal kztt; a legveszlyesebb szakasz, az idig eljut meneklnek itt semmi sem knlt fedezket. A srbben beptett vrosi szakaszokon ez a sv gyakran hinyzott, s a nyomsv a nyugati falig rt
- a mszaki zr Nyugat-Berlin fel irnyban utols technikai eleme, a „fal”-knt ismertt vlt, 3,75 mter magas, tetejn a megkapaszkods ellen sima fellet betoncsvel kiegsztett, L alak szelvnyekbl ll, az NDK fel nz oldaln a clzs megknnytshez fehrre festett betonfal. Nyugat-Berlin felli oldalt teljes egszben az idk sorn nyugatiak ltal rfestett, gyakran mvszi sznvonal graffitik kavalkdja bortotta, ami Nyugat-Berlin egyik nevezetessge volt.[10] A Nyugat-Berlin s az NDK vidki terletei kztti szakaszokon ezt a falat a megkapaszkods ellen igen sr szvsre ksztett, tetejn lesen sorjsra hagyott, szinte tvghatatlanul merev s ers, kb. 3 mter magas drtkerts helyettestette
- res terlet a tnyleges NDK/Nyugat-Berlin hatrvonalig; ennek szlessge vltoz volt, 3 s 10 mter kztt. Ez a terlet az NDK-hoz tartozott, a falat nyugati oldalrl graffitivel dekorlk, illetve a falat egszen megkzelt turistk tulajdonkppen hatrsrtst kvettek el, de az NDK hatrrsg efelett a legtbbszr szemet hunyt. NDK rszrl ritkn (karbantartsi, gyomirtsi clbl) kijttek ebbe a svba: ilyenkor a munksokra fejenknt 2 rszem vigyzott, akik a munklatok idejre mobil kertskordont, vagy piros szn szalagot hztak ki (mg a hatrvonal eltt), amit a munksoknak tzparancs terhe alatt tilos volt tlpnik
- az NDK s Nyugat-Berlin tnyleges hatrvonala. Ezt a legtbb helyen csak a nyugati szektorok katonai parancsnoksgai, illetve a nyugat-berlini rendrsg ltal a hatrvonaltl 0,25-1 mterre, nyugati terletre kihelyezett tblk (a fontosabb tkelknl az ttesten felfestett fehr sv is) jeleztk. Tbb helyen a fal felhzsa utn megmaradtak a keleti s nyugati szektorok tjrhatsgnak idejbl val ngynyelv (angol, francia, orosz s nmet) tblk, amelyeknek keleti oldaln az adott nyugati szektorba val belpst, a msikon annak elhagyst jeleztk (a Friedrichstrasse s a Zimmerstrasse sarkn, az egykori Checkpoint Charlie-nl az eredeti helyn ma is ll egy korh msolat). Az tkelk kztti szakaszokon nmet, angol, trk s egyb nyelv feliratok figyelmeztettk a nyugatrl rkezt, hogy a tbla utn mr NDK terletre r.
Vzi hatrszakaszokon a mszaki zr elssorban tsks elemekbl sszerakott drtkertsbl llt, amit egszen a mederig sllyesztettek az tszsok megakadlyozsra, s ezt lland vzi (motorcsnakos) jrrzssel s megfigyelssel egsztettk ki.
A vasfggny berlini szakaszn - a belnmet hatr ms rszeivel ellenttben - soha nem teleptettek aknamezket vagy a meneklket automatikusan lelv berendezseket. A hatrptmnyek pontos felptst s mszaki adatait llamtitokknt kezeltk, a hatrrket pedig a titoktarsra kteleztk.
A belnmet hatr berlini szakaszn az albbi hosszsgban pltek ki a mszaki zr egyes elemei:
- 41,91 km hosszan 3,6 mter magas vasbeton hatrfal
- 58,95 km hosszan 3,4 mter magas vasbeton hatrfal
- 68,42 km hosszan 2,9 mter magas drtkerts, mint „elakadly”
- 113,85 km hossz jelzdrt
- 186 megfigyeltorony
- 31 vezetsi lls
A hatr 63,8 km hosszan beptett terleten, 32 km hosszan erds s 22 km hosszan nylt terleten haladt. A vzi hatrszakaszok hossza 38 km volt. |